Отношения интериорен дизайнер – клиент: Информираност, доверие, комуникация, баланс
Клиент или дизайнер – кой пише заданието?

Интериорният проект е процес, в който идеята на инвеститора и идейният проект на дизайнера се превръщат в реално пространство, в интериор, който несъмнено съчетава сензитивността и на клиента, и на професионалиста.
Изключителна роля в този процес има онази тънка линия между желанията на клиента и професионалната гледна точка и избор на интериорния дизайнер, между емоционалното и рационалното, мечтаното и възможното. А ключът към баланса е добрата комуникация, която изисква психологически подход и техники за дизайнера и яснота за идеята и концепцията у инвеститора.
Клиент или дизайнер – кой пише заданието?
Какви проблеми решава навременният отговор на този въпрос и потвърждава или опровергава поговорката “Който плаща, той поръчва музиката”?

По темата разговаряхме с Ивелина Иванова – iDesign, Сибила Калафатова – SK Interior design – Сибила Калафатова Интериорен дизайн, арх. Мариела Павлова – Jazzberry Studio, арх. Надя Ченгелиева – Tchenguelieva Staynov Architects, Магдалена Исионова – Hvarchillo, Анатоли Миланов – Parketsense и гостите на майското издание на Клуб на дизайнера. Всички те споделиха опит, коментираха реални казуси от практиката, дадоха примери за решения в предизвикателни ситуации.
Вечерта започна с представяне на книгата на интериорния дизайнер Ивелина Иванова – “Ключът към душата на клиента. Психологически подходи в интериорния дизайн”, акценти от която зададоха и посока на дискусията.
Книгата е провокирана от желанието на Ивелина да разбира клиентите и събира опита й през годините и различни подходи за опознаване на клиента бързо и задълбочено и провокира нуждата от разговор по темата психологията в интериорния дизайн. Според Ивелина психология и техники за комуникация трябва да се изучават задължително в специалностите по интериорен дизайн, тъй като комуникацията е в основата на професията. И в написването на заданието. Мнение, което споделиха и останалите участници.

Всеки от професионалистите е изградил своя техника в комуникацията с клиента, така че да може да извлече максимално полезна информация за това какво желае, какво би му харесало и би го докоснало, за да си свърши работата и в проектирането и реализирането на проекта по най-добрия начин:
- Въпросник към клиента;
- Преглед и обсъждане на референции;
- Психологически подходи с референтни проекти, който улавя емоцията;
- Дълбок разговор, почти докосващ интимния му свят.
Обобщението на модератора Диана Стоянова дойде от споделени казуси от практиката както на дизайнери и архитекти, така и на Анатоли Миланов като търговец. Въпросът му към дизайнерите бе как реагират в ситуации, на които той в шоурума на Паркетсенс е свидетел многократно, в които идват дизайнер и клиент, дизайнерът показва на клиента паркета, който е избрал и съответно клиентът одобрил, но инвеститорът, виждайки и други продукти и възможности, се преориентира и променя желанието си.
Няма правилна реакция, но има много възможности, смята той. Но за Анатоли е недопустимо клиентът да не получи това, което желае, защото дизайнерът ще му се разсърди.
Няколко подхода в тази ситуация:
- Убеждаваме, че изборът на даден материал или продукт е правилният за клиента – по някакъв начин това е „извлечено“ от предварителните разговори и е заложено в идейния проект, съответно в заданието.
- Придържаме се към договорения бюджет и променяме материалите и продуктите спрямо него и съобразно приоритетите на клиента; променяме едно за сметка на друго.
- Търсим баланс и трансформираме. Това е работата на професионалиста – да оформи идеите в реализуем проект.

Ако успеем да накараме клиента да мечтае, той би поискал по-качествени и по-скъпи неща за интериора си, смята Анатоли. Той посъветва дизайнерите и архитектите да предоставят бриф на търговците преди да ги посетят заедно със своите клиенти, за да им бъдат максимално полезни за техния проект.
Да мечтаят повече, а не да работят само в рамките на бюджет, пожела на дизайнерите Маги Исионова. Реализираният й проект – „Хвърчило“ и работата й с арх. Надя Ченгелиева по него са добрият пример за ползотворно взаимодействие между инвеститор и професионалист. Началото е „хвърчащо“ – „Маги хвърчи, аз я приземявам. – казва Надя. „Надя ме обра, структурира и финансово икономиса“ – сподели Магдалена. Колкото и нереализуем и невъзможен да е изглеждала в началото идеята, и двете са вярвали, че няма невъзможни неща.

Кои са нещата, които работят в полза на правилно формираното задание:
- Информирани клиенти, които имат ясна идея и концепция, знаят точно какво искат.
Аз обичам информирани клиенти, защото така се обогатяваме взаимно – казва Сибила Калафатова.
- Клиенти, които ти се доверяват.
- Слушане с разбиране от страна на интериорния дизайнер, което предотвратява или минимализира смяната на мнение по време на реализиране на проекта.
Аз много слушам клиентите си. – споделя Наня Ченгелиева. Не започвам проект преди да съм видяла клиента и пространството – казва Мариела Павлова.
- Непрекъсната комуникация и информираност не само между дизайнер и клиент, но и с мебелисти и други подизпълнители.
- Професионален подход в овладяването на емоциите и „структурирането“ на клиента.
- Намиране на баланс между емоционалността по отношение на желания и идеи и рационалността на даденостите на пространството и на бюджета.
Добрият дизайнер трябва да се съобрази с всички аспекти – и емоционални, и бюджет – казва Ивелина Иванова.
А кои са клиентите, с които не се стига и до задание?
Арогантните и глупави хора.
С нереалистични искания и очаквания.
СИНЕВА е цветът на 2025 година
Експертно жури и колористите на „Оргахим“ АД избраха пленителен цвят за десетото юбилейно издание на инициативата
Иновативни подобрения за стилно преобразяване на тоалетната - съчетание на естетика с практичност
Високотехнологични функции, екологични надстройки, луксозни допълнения, изкуство и декоративни елементи
Как изкуственият интелект може да вдъхне живот на дизайна на мебелите?
Нарег Мейдан изследва пресечната точка на индустриалния дизайн и архитектурата чрез AI