1. Начало
  2. На фокус
  3. Отношения интериорен дизайнер – клиент: Информираност, доверие, комуникация, баланс

Отношения интериорен дизайнер – клиент: Информираност, доверие, комуникация, баланс

Клиент или дизайнер – кой пише заданието?

Отношения интериорен дизайнер – клиент: Информираност, доверие, комуникация, баланс

Интериорният проект е процес, в който идеята на инвеститора и идейният проект на дизайнера се превръщат в реално пространство, в интериор, който несъмнено съчетава сензитивността и на клиента, и на професионалиста.

Изключителна роля в този процес има онази тънка линия между желанията на клиента и професионалната гледна точка и избор на интериорния дизайнер, между емоционалното и рационалното, мечтаното и възможното. А ключът към баланса е добрата комуникация, която изисква психологически подход и техники за дизайнера и яснота за идеята и концепцията у инвеститора.

Клиент или дизайнер – кой пише заданието?

Какви проблеми решава навременният отговор на този въпрос и потвърждава или опровергава поговорката “Който плаща, той поръчва музиката”?

 

дизайнери-интериор

По темата разговаряхме с Ивелина Иванова – iDesign, Сибила Калафатова – SK Interior design – Сибила Калафатова Интериорен дизайн, арх. Мариела Павлова – Jazzberry Studio, арх. Надя Ченгелиева – Tchenguelieva Staynov Architects, Магдалена Исионова – Hvarchillo, Анатоли Миланов – Parketsense и гостите на майското издание на Клуб на дизайнера. Всички те споделиха опит, коментираха реални казуси от практиката, дадоха примери за решения в предизвикателни ситуации.

Вечерта започна с представяне на книгата на интериорния дизайнер Ивелина Иванова – “Ключът към душата на клиента. Психологически подходи в интериорния дизайн”, акценти от която зададоха и посока на дискусията.

Книгата е провокирана от желанието на Ивелина да разбира клиентите и събира опита й през годините и различни подходи за опознаване на клиента бързо и задълбочено и провокира нуждата от разговор по темата психологията в интериорния дизайн. Според Ивелина психология и техники за комуникация трябва да се изучават задължително в специалностите по интериорен дизайн, тъй като комуникацията е в основата на професията. И в написването на заданието. Мнение, което споделиха и останалите участници.

 

дизайнери

Всеки от професионалистите е изградил своя техника в комуникацията с клиента, така че да може да извлече максимално полезна информация за това какво желае, какво би му харесало и би го докоснало, за да си свърши работата и в проектирането и реализирането на проекта по най-добрия начин:

  • Въпросник към клиента;
  • Преглед и обсъждане на референции;
  • Психологически подходи с референтни проекти, който улавя емоцията;
  • Дълбок разговор, почти докосващ интимния му свят.

 

Обобщението на модератора Диана Стоянова дойде от споделени казуси от практиката както на дизайнери и архитекти, така и на Анатоли Миланов като търговец. Въпросът му към дизайнерите бе как реагират в ситуации, на които той в шоурума на Паркетсенс е свидетел многократно, в които идват дизайнер и клиент, дизайнерът показва на клиента паркета, който е избрал и съответно клиентът одобрил, но инвеститорът, виждайки и други продукти и възможности, се преориентира и променя желанието си.

Няма правилна реакция, но има много възможности, смята той. Но за Анатоли е недопустимо клиентът да не получи това, което желае, защото дизайнерът ще му се разсърди.

Няколко подхода в тази ситуация:

  1. Убеждаваме, че изборът на даден материал или продукт е правилният за клиента – по някакъв начин това е „извлечено“ от предварителните разговори и е заложено в идейния проект, съответно в заданието.
  2. Придържаме се към договорения бюджет и променяме материалите и продуктите спрямо него и съобразно приоритетите на клиента; променяме едно за сметка на друго.
  3. Търсим баланс и трансформираме. Това е работата на професионалиста – да оформи идеите в реализуем проект.

 

клуб на дизайнера

Ако успеем да накараме клиента да мечтае, той би поискал по-качествени и по-скъпи неща за интериора си, смята Анатоли. Той посъветва дизайнерите и архитектите да предоставят бриф на търговците преди да ги посетят заедно със своите клиенти, за да им бъдат максимално полезни за техния проект.

Да мечтаят повече, а не да работят само в рамките на бюджет, пожела на дизайнерите Маги Исионова. Реализираният й проект – „Хвърчило“ и работата й с арх. Надя Ченгелиева по него са добрият пример за ползотворно взаимодействие между инвеститор и професионалист. Началото е „хвърчащо“ – „Маги хвърчи, аз я приземявам. – казва Надя. „Надя ме обра, структурира и финансово икономиса“ – сподели Магдалена. Колкото и нереализуем и невъзможен да е изглеждала в началото идеята, и двете са вярвали, че няма невъзможни неща.

arh. Nadya Chengelieva

Кои са нещата, които работят в полза на правилно формираното задание:

  1. Информирани клиенти, които имат ясна идея и концепция, знаят точно какво искат.

Аз обичам информирани клиенти, защото така се обогатяваме взаимно – казва Сибила Калафатова.

  1. Клиенти, които ти се доверяват.
  2. Слушане с разбиране от страна на интериорния дизайнер, което предотвратява или минимализира смяната на мнение по време на реализиране на проекта.

Аз много слушам клиентите си. – споделя Наня Ченгелиева. Не започвам проект преди да съм видяла клиента и пространството – казва Мариела Павлова.

  1. Непрекъсната комуникация и информираност не само между дизайнер и клиент, но и с мебелисти и други подизпълнители.
  2. Професионален подход в овладяването на емоциите и „структурирането“ на клиента.
  3. Намиране на баланс между емоционалността по отношение на желания и идеи и рационалността на даденостите на пространството и на бюджета.

Добрият дизайнер трябва да се съобрази с всички аспекти – и емоционални, и бюджет – казва Ивелина Иванова.

А кои са клиентите, с които не се стига и до задание?

Арогантните и глупави хора.

С нереалистични искания и очаквания.