1. Начало
  2. На фокус
  3. Десет емблематични стола от известни архитекти

Десет емблематични стола от известни архитекти

Столовете, които са част от живота ни с многото си различни дизайни и функции, са не само обект за сядане, но и дизайнерско изявление

Докато основната функция на стола - да осигури седалка - остава относително постоянна, самият стол е претърпял безброй трансформации поради развиващите се материали, технологии и естетика на дизайна. През цялата история много известни архитекти са проектирали столове в допълнение към емблематичните си структури. Столът, който е важна част от пространството, е ценна мебел, която отразява разбирането на дизайна и креативността на архитекта, който го е проектирал.

 

Емблематичните столове, проектирани от известни архитекти, са произведения, които предлагат естетика, която е отвъд времето, като разширяват границите на дизайнерската концепция на периода, в който са проектирани.

Ето десет уникални стола от известни архитекти, които са се превърнали в емблематични:

Дизайнер: Арне Якобсен,Година на издаване: 1958Дизайнер: Арне Якобсен,Година на издаване: 1958

Датският архитект Арне Якобсен е значима икона на модернизма и датската архитектура. През 1958 г. той проектира емблематичния стол Egg Chair специално за SAS Royal Hotel (сега Radisson Collection Royal Hotel), който също е проектирал. Със своята органична, скулптурна форма, столът за яйца се превърна в световна икона. Символ на модернизъм и функционалност, столът е формован от твърда пяна и тапициран с възглавници. Обикновено тапициран с кожа или плат, столът Egg се предлага в различни материали и цветове.

Със своята висока облегалка и подлакътници и въртяща се основа, той е подходящ и удобен стол за дълги сесии. Считан за класика на дизайна, столът за яйца става част от пространството със своя естетически вид и висок комфорт.

Фотьойл Лале, Дизайнер: Ееро Сааринен, Година на издаване: 1958Фотьойл Лале, Дизайнер: Ееро Сааринен, Година на издаване: 1958

Емблематичният стол на финландско-американския архитект Ееро Сааринен принадлежи към колекцията на пиедестал за фотьойл лале. Столът, един от най-известните примери за модерен дизайн, има меки, прави линии и ясни извивки, точно като структурите на Сааринен. Сааринен намира основите на масите и столовете за грозни и объркващи и се стреми да произвежда мебели с по-чист и модерен външен вид. Този стол, който прилича на лале, но също така ни напомня на чаша за вино с дръжко, се отклонява от типичния четирикрак дизайн, като вместо това се издига на една основа на пиедестал.

Кракът на стола е изработен от алуминий, а корпусът му е изработен от фибростъкло. Полиестерната смола, използвана заедно с фибростъкло, втвърдява сместа, придавайки на тялото на стола желаната форма. Със своите прости линии, органична форма и функционалност, този емблематичен фотьойл лале, проектиран от Ееро Сааринен, е един от най-важните примери за дизайн на 20-ти век.

 

Eames Lounge Chair и OttomanEames Lounge Chair и Ottoman

Чарлз и Рей Иймс, една от най-важните дизайнерски двойки на 20-ти век, са известни със своите емблематични дизайни в областта на архитектурата и мебелите. Шезлонгът Eames, произведен за мебели Herman Miller, се превърна в икона на модерния дизайн със своите прости линии, функционалност и органична форма. Вдъхновен от класическия английски клубен стол, този емблематичен стол се състои от многопластова дървена (шперплат) обвивка, монтирана върху въртяща се алуминиева основа и тапицирана с мека кожа.

Дървената обвивка се оформя на ръка, придавайки на стола органичен вид. Eames Lounge Chair обикновено се използва с тахта, произведена със същия дизайнерски подход. Този емблематичен стол, който внася естетика и комфорт в интериора, където се използва, е първият стол, проектиран от двойката Иймс за производство и пазар. Проектиран с мисъл за комфорта, този луксозен стол се превърна във важна икона на модерния дизайн на мебели.

 

Дизайнер: Лина Бо Барди Година: 1951Дизайнер: Лина Бо Барди, Година: 1951

Лина Бо Барди, бразилски модернистичен архитект, известна със значителното си влияние върху бразилския модернизъм, създава емблематичния стол Bowl. Този стол служи като осезаемо въплъщение на архитектурната философия на Бо Барди. Със своя семпъл, но изискан дизайн, столът Bowl носи името си от голямата, кръгла седалка, подобна на купа, вдъхновена от природата. С цел да проектира стол, който се адаптира към хората, Лина Бо Барди предлага естетичен дизайн със своята органична форма и удобно изживяване за потребителя.

Емблематичният стол, който добавя топла атмосфера към пространството, в което се намира, е стол с форма на купа, който стои на метален пръстен, поддържан от четири тънки крака. Столът за купа не е просто инструмент за сядане и е пример за фокусирания върху човека дизайн на Бо Барди. Този дизайн, който заема важно място както естетически, така и културно, е забележителен със своята органична форма, функционалност и комфорт.

Дизайнер: Вернер Пантон Година на издаване: 1958Дизайнер: Вернер Пантон Година на издаване: 1958

Датският архитект и дизайнер Вернер Пантон е известен със своите многостранни творби, които са създадени с основни геометрични форми и фигури през дългата му кариера. Един от най-известните дизайни на мебели, столът Panton е едно от емблематичните парчета на модерния дизайн със своите прости и прости линии. Столът Panton е първият в света стол, изработен от пластмаса в едно парче. Пластмасовият материал, използван в производството, осигурява на стола лекота и издръжливост, като същевременно позволява различни цветови опции. Този емблематичен стол, превърнал се в класика на дизайна, има течна форма, наподобяваща буквата S.

През 2008 г. е произведен Panton Junior, който остава верен на първоначалните планове на стола. Столът Panton добавя модерна и динамична атмосфера към пространството, в което се намира, и впечатлява с минималистичния си дизайн.

Стол в Барселона Дизайнер: Лудвиг Мис ван дер Рое Година: 1929Стол в Барселона Дизайнер: Лудвиг Мис ван дер Рое Година: 1929

Лудвиг Мис ван дер Рое, един от пионерите на модерната архитектура, посвещава голяма част от дизайнерския си живот на разработването на нов дизайнерски език, който отразява модерната архитектура. Столът в Барселона, който той проектира заедно с Лили Райх, е най-яркият пример за философията на Мис "по-малкото е повече". Този емблематичен стол, който привлича вниманието със своите прости и елегантни линии, е проектиран за международното изложение в Барселона през 1929 г. Вдъхновен от формата X, която вижда в много дизайни, от древноегипетски сгъваеми табуретки до неокласически столове от 19-ти век, Мис проектира стола Barcelona във форма X с извити линии, създадени чрез изместване на оста на дизайна.

Столът е с рамка от неръждаема стомана и първоначално е тапициран със свинска кожа от слонова кост. По-късно обаче се произвежда с традиционна кожа. Една от най-разпознаваемите мебели на 20-ти век, столът Барселона, икона на модерното движение, е луксозна мебел, ръчно изработена за испанските кралски особи. Въпреки че този емблематичен стол не е проектиран за масово производство, производството започва през 1953 г. с Knoll и оригиналните прототипи са разработени чрез реконструкция на рамката с безшевни заварени съединения.

Фотьойл Alta Дизайнер: Оскар Нимайер Година:1971Фотьойл Alta Дизайнер: Оскар Нимайер Година:1971

Бразилският архитект Оскар Нимайер, известен със своите емблематични архитектурни произведения по целия свят, е оставил значителна следа в историята на модерната архитектура със своите органични форми и плавни линии. Проектиран в сътрудничество с дъщеря му Анна Мария Алта, фотьойлът прилича на структурите на Нимайер със своите извити линии и сложна форма. Повече от елемент за сядане, този емблематичен стол е важна част от модерния дизайн. Неговата смела, скулптурна форма предизвиква плавността на естествените извивки, перфектно отразявайки отличителния стил на Нимайер.

Изработен от висококачествени материали като черно лакирано дърво и кожа, фотьойлът Alta предлага широк и удобен кът за сядане. Със своята естетическа привлекателност и комфорт, фотьойлът Alta, със своята фина изработка и безупречни детайли, се превърна в икона на дизайна.

Дизайнер: Франк Лойд Райт Година: 1921Дизайнер: Франк Лойд Райт Година: 1921

Франк Лойд Райт, пионер на органичната архитектура, е американски архитект, който проектира някои от най-емблематичните сгради в света. Едно от най-важните постижения на Райт, столът Peacock, който той проектира за хотел Tokyo Imperial, е архитектурен шедьовър, който демонстрира гения на Райт. Проектиран за Peacock Room на хотела, този емблематичен стол е доказателство за майсторското използване на геометрични форми от Райт. Съставен от шестоъгълна облегалка и геометрични крака, столът има дървена рамка и е тапициран с восъчен плат.

Плетените панели на гърба и отстрани на оригиналния дизайн бяха премахнати, защото бяха твърде крехки, което доведе до сегашния дизайн. Шестоъгълната тапицирана облегалка на стола е разделена на ромб с дървен панел отгоре. Със своята шестоъгълна облегалка и квадратна седалка, този емблематичен стол допълва екстериора на Mayan Revival на хотел Imperial Привличайки вниманието със своя геометричен дизайн и ръчно изработена изработка, столът Peacock е поразителна мебел.

Василий Стол Дизайнер: Марсел Бройер Година: 1925Василий Стол Дизайнер: Марсел Бройер Година: 1925

Като един от първите студенти на Училището за изкуство и дизайн Баухаус, Марсел Бройер отразява своя уникален дизайнерски език и естетика в много от своите творби. Със своето усещане за откритост и лекота, Model B3, известен като Wassily Chair, е един от емблематичните столове, проектирани от Бройнер. Бройнер е вдъхновен от кормилото на велосипеда Adler в дизайна на Wassily Chair. Възхищавайки се на тръбната рамка на велосипеда, Бройер опростява велосипедната система до най-чистата й форма и прилага собствената си интерпретация към класическия клубен стол.

Стоманената тръбна рамка направи стола Wassily лека, здрава и модерна мебел. Емблематичен символ в историята на модерните мебели, този скулптурен стол предлага изживяване при сядане, при което потребителят се чувства увиснал над земята, поддържан само от два крака. Столът Василий променя традиционната концепция за стол на своето време и подчертава линиите и равнините, които съставляват стола.

 

Стол Паймио Дизайнер: Алвар Аалто Година: 1931Стол Паймио Дизайнер: Алвар Аалто Година: 1931

Алвар Аалто, един от най-значимите архитекти на модернизма на 20-ти век, проектира емблематичния стол Paimio за санаториума Paimio, който той също проектира. Този стол, който има вечен скулптурен вид, съчетава традиционни очертания с лека, органична форма. Първоначално наречен Armchair 41, но известен като стол Paimio, той е проектиран, за да позволи на пациентите да седят за дълги периоди от време и да дишат удобно при лечението на туберкулоза. Ъгълът на облегалката на стола е специално проектиран, за да улесни лесното дишане на седящия. Вдъхновен от клубния стол на Марсел Бройер, Аалто избра местна бреза за стола Paimio поради естественото си усещане и изолационни свойства.

Този емблематичен стол, който е създаден чрез разширяване на границите на производството на шперплат в началото на 1930-те години с органичната си форма, е мебел, изработена от огънато дърво. Рамката на стола се състои от два затворени ламинирани дървени пръстена, които образуват скелета, ръцете, краката и подовите релси. Между тези пръстени тънък шперплатов лист, извит навътре както отгоре, така и отдолу и фиксиран към рамката само в четири точки, образува гъвкавата седалка. Чрез съчетаване на функционалност и естетика, столът Paimio е отражение на принципа на Аалто "формата следва функцията", често срещан в неговата архитектура.